fredag 13 juni 2025

9.6.1994

Jåå, detta datum var en mulen och halvregnig dag och jag for till Golden med en kompis mitt på dagen och dricka kaffe. Han bjöd på en cigarill och sa att hans morsa såg den och han sade att han köpte den till avslutningsdagen bara. Så rökte jag 3 röda Marlboron där allt som allt. Man var int liiite vaaner då man rökte i Golden då som 17 lol.

Golden Grill var en mycket mysig plats. Den var liksom dunkel, koja-aktig samt 70-talsaktig. Det är just sådana barer som jag tycker om. Ägaren jagade nog hastigt ut ongarna om de inte köpte något. Det var hårda bud. :) Ingen skulle sitta där och hilluu bara inte.

Då var det det rena urtillståndet och man hade hela livet framför sig liksom. Jag hade dagarna innan varit i fågeltornet med en kompis 3 dar i putki och vi såg en örn och skrev DEICIDE och ett upp och nervänt kors med svart tusch på fågeltornet.

Jag satt i Golden med prätkärotsi och Beherit-skjortan på. Vi talade om MTV nåt där, alltså MusicTelevision.

Så kom det en annan kompis dit och sitta med oss och börja prata. Han i sin tur rökte Camel, något han fortfarande gör, röker Camel. Han sa att gissa vilket band som kommer till Finland? Så väntade jag mig nåt hårt band-så visade han "pirutecknet" med ena handen och sade: AC/DC! Det bände diggar inte jag alls så jag var ba att jaha.

Så sade han om ett annat band jag inte diggar. Han börja svamla om Mötley Crüe och han hade köpt deras nyaste cd och sade att "Den e helt bra, fast man int sku kanski tro de" Så börja han prata att han såg i Headbanger's Ball Vader. Nå nu blev det intressantare, för Vader tyckte jag om. Ett polskt deathmetal-band. Jag köpte Vader på LP april 1994 och det var riktigt bra dm.

Så kom det en snygg blond brud till Golden me några av hennes kompisar. Alltså inte en såndän snäll bondflicka-blondin, utan hårt sminkad och det blonda håret var så ljusblont så det måste ha vart blonderat. Jag såg på henne från där jag satt. Hon var väl kanske 16-17, men jag var ju också 17 då. Hon måste hon gått i Karjaan Yhteiskoulu. Vad skulle ha hänt om jag sku ha gått fram och frågat henne att hei tuutsä kahville kanssani joskus? Jag tror hon skulle ha sagt: No en todellakaan! Hehe. Men då sku jag iaf ha försökt. Vem vet, kanske vi skulle ha vart ännu tillsammans om jag gått fram och frågat? (ironi)

Man såg sig inte som någon wannabe utan man såg sig som en cool typ som lyssna på cool musik då liksom. Jag berättade också att han som svamlade om Vader att jag beställt just Pungent Stench, ett annat dm-band, från Österrike. Ett mera gore/humor deathmetal-band. Fast deathmetal-band som handlade om typ Necronomicon och sådana saker hade myky intressantare texter än någo flygande tarmar och blod. Vader hade ockulta och intressantare texter än någo orgier i flygande kroppsdelar etc. Det var en mysig gång sommaren 1994, då världen ännu stod öppen och vad som helst kunde hända. Samt vi ongar var betydligt friare då än nu, då det förväntas och krävs att ongar ska tänka si och tänka så och ta ställning etc.

På något sätt, kanske jag har fel, men det känns som om att min utveckling var organisk liksom fram till 1994. Sedan efter det var det "The thing that should not be" För jag borde ha fått flera kompisar än vad jag hade, etc just senast som 18. Kanske gjorde ödet ett misstag? Eller kanske var det en illvillig demiurgisk energi, eller kanske var det jag själv omedvetet? :p I princip kan ju detta ha varit en aspekt av en illvillig demiurgisk energi dock.

Hur som haver, det blev inte så som jag hade tänkt mig. Men ännu 1994 kändes det som att allt stod öppet ännu. I synnerhet första hälften av året. Det kanske stod stilla, men det tog inte regressions-steg tillbaka iaf. Metaforiskt sätt så kan man säga att jag har för länge sedan överklagat min dom från ödets tingsrätt, fram till hovrätten och högsta domstolen. Men det är som det är. Ingen ide¨att gråta över spilld mjölk eller att vara bitter. Nu sitter jag här och livet har fört mig hit vart jag är nu-man får bara göra det bästa av det. Och förresten? Vad spelar nu egot för roll, det är bara flyktigt och illusionärt? Tänk på buddhistmunkar som övervunnit egot, som dränker sig i bensin och sätter eld på sig utan att blinka! De om några har övervunnit mycket av sådant som en random dude inte ens kan föreställa sig. Ty de förstår egots illusion. Och det är inte något sjukt eller någon depression som ligger bakom deras beslut. Främst protest mot en regim etc. Men de gör det utan att blinka då de förstår egots illusionära väsen och att döden är bara slutet på den tillfälliga illusionen-på egot och det rullar vidare. Här i väst tror man att sådant automatiskt har att göra med psykisk ohälsa, vilket inte är hela sanningen. Men vad skulle några materialistiska, freudianska psykologer kunna förstå sig på sådant? Ateism och materialism har gett dödsskräck, då man tror att egot är allt och efter det är det ingenting. Varvid man inte har någon förståelse av tex. buddhistmunkar som sätter eld på sig själva.

13.6.1994 på måndagsmorgonen drömde jag att bandet Havohej på nåt sätt var bandet Bestial Summonings kusin. Sedan gick jag på Ekenäsvägen. Det kom en parad. En blåklädd paradbrud med sexiga boots, blå kjol och överkläder samt en blå hatt, nötbrunt hår och havsblå ögon med en paradkäpp ledde paraden. Jåå, den bruden gick i Lärkkulla på riktigt, men jag drömde att hon var paradbrud. Hon såg sexig ut i drömmen. Paraden kom från Ekenäshållet och de marscherade mitt på vägen. Jåå, jag såg på youtube en parad i DDR och där gick det snygga blonda unga brudar i första led med kjol och trummor som den trummade väldigt rytmiskt och militarisktiskt med. Det såg också sexigt ut.

Så då jag gick nerför Klockarsgatan, så var det en gammal klasskompis morsa som såg på mig från en bil och flina. Då jag öppnade kylskåpsdörren i drömmen sedan hemma så såg jag en tallrik med spaghetti inne i kylskåpet. Jag frågade Grok om drömmen, och detta är min konversation med Grok:

-Jååå, alltså jag drömde 13.6. 1994 om en parad på Ekenäsvägen. En blåklädd paradbrud med sexiga boots, blå kjol och överkläder samt en blå hatt, nötbrunt hår och havsblå ögon med en paradkäpp ledde paraden. Jåå, den bruden gick i Lärkkulla på riktigt, men jag drömde att hon var paradbrud. Hon såg sexig ut i drömmen. Paraden kom från Ekenäshållet och de marscherade mitt på vägen. Sedan så flinade en gammal klasskompis morsa åt mig från en bil som var parkerad vid trottoaren på Ekenäsvägen just då jag började gå ner mot Klockarsgatan och hem. Hemma var det en en tallrik med spaghetti i kylskåpet. Kan du försöka dig på en Jungiansk tolkning av denna dröm?

Detta var tolkningen, skriver bara konklusionen här

Övergripande tolkning

Ur ett jungianskt perspektiv verkar drömmen spegla en inre resa där du brottas med att integrera olika delar av dig själv. Animafiguren (paradbruden) är en kraftfull symbol för din intuition, kreativitet eller känsloliv, som försöker leda dig framåt på livets väg. Paraden antyder en yttre struktur eller kollektiv påverkan, medan den flinande modern kan representera en inre eller yttre bedömning som skapar osäkerhet. Hemmet och spagettin pekar på en trygg bas, men också en potentiell känsla av att du söker något mer inspirerande. Drömmen kan reflektera en period i ditt liv (1994, kanske tonåren eller ung vuxen ålder) där du försökte hitta en balans mellan yttre förväntningar och din inre röst. Animafiguren uppmanar dig att lita på dina känslor och intuition, medan andra element (som moderns flin) kan spegla rädslor för att inte passa in eller bli accepterad. Spagettin antyder att du har resurserna att gå vidare, men kanske behöver du söka en djupare mening eller passion.

-Så drömde jag helt överraskande för inte så länge sedan att jag var i Stockholm på någon mörk gata nattetid. Mittiallt dök Christer Pettersson upp där. Han sade något åt mig med sin vresiga röst, men var inte direkt arg. Kan du ge en Jungiansk tolkning på den drömmen också, eller kan du försöka dig på det?

Övergripande tolkning

Drömmen verkar handla om en inre resa in i det okända (den mörka gatan) där du konfronteras med en aspekt av dig själv som är komplex, kanske konfliktfylld eller samhälleligt laddad (Christer Pettersson som skugga). Stockholm som miljö kan symbolisera en större, kollektiv arena där dessa teman spelar ut, kanske kopplat till frågor om rättvisa, moral eller din plats i världen. Att mötet inte är direkt hotfullt antyder att ditt omedvetna inte försöker skrämma dig, utan snarare väcka dig till att erkänna och integrera dessa dolda aspekter av dig själv. Ur ett jungianskt perspektiv är detta en uppmaning till individuation – processen att bli mer hel genom att acceptera både de ljusa och mörka sidorna av din personlighet. Christer Pettersson kan representera en del av dig som är rebellisk, ambivalent eller i konflikt med samhällets normer, och drömmen bjuder in dig att lyssna på vad denna del har att säga.

Nu lekar jag inte med Grok, men sedan runt dessa tider 1994 drömde jag ju en sak om jumppalärarn i Högis, Åija. Jag ska berätta lite bakgrund. Ofta i högis då vi hade jumppa i jumppasalen så började lektionen med att vi elever sku springa runt i ring i jumppasalen flera varv, medan Åija stod vid sidan mot väggen i jumppasalens mitt, var det är lika långt till läktarn som det är till andra väggen. Vilket var ett sorts tjock draperi, som delade jumppasalen i två delar. Flickorna höll till i den andra delen. Man kunde veva upp detta "draperi" också. Där stod han på högra sidan alltså fönstersidan med armarna i kors och såg ut som en sfinx medan vi sprang. Jag brukade flina åt honom då han såg så rolig ut då jag sprang förbi honom. Typ fniss!fniss!fniss!

Så drömde jag att jag var i högis igen och vi hade jumppa. Det är uppvärmingsspringning i jumppasalen i sedvanlig kutym vid lektionens början och jag springer i ring med de andra eleverna. Så just då jag börjar springa mot läktarhållet igen så såg jag att Åija stod där intill väggen i mitten med armarna i kors och såg ut som en sfinx. Jag hade hunnit glömma hur roligt det såg ut, men drömmen påminde mig om det. Jag fick ett sorts skrattanfall i drömmen och föll pladask på golvet så jag fick näsblod då jag flinade så. Men det tog inte ont i drömmen. Åija kom bara och fråga hur det gick.

Jåååå, ja köpte några blackmetal skivor, eller beställde för att jag ville nu bara göra det. Jag fick Mare och så Askeregn. Speciellt Askeregn låter jättehederligt och faktiskt snarare 93-94 aktigt än senare aktigt.

Jag ba måddes berätta åt Grok drömmen om Åijja och jumppasalen.

En jungiansk tolkning av din dröm kräver att vi ser på drömmen som en symbolisk berättelse från det omedvetna, där elementen i drömmen representerar delar av din psyke, såsom arketyper, känslor eller inre konflikter. Carl Jung menade att drömmar ofta fungerar som en bro mellan det medvetna och det omedvetna, och att de kan avslöja något om din personliga utveckling eller integration av olika aspekter av dig själv. Låt oss bryta ner din dröm och analysera den steg för steg:

1. Kontext och miljö: Jumppasalen och högis

Jumppasalen i din dröm är en plats från din ungdom, vilket ofta i drömmar symboliserar en tid av formande, lärande och utveckling. Skolan är en plats där du konfronteras med auktoriteter (lärare), sociala strukturer (klasskamrater) och dina egna prestationer. Att drömmen utspelar sig här kan peka på att ditt omedvetna reflekterar över en tid då du formades som person, eller att du just nu bearbetar något relaterat till din identitet eller självuppfattning från den tiden. Den cirkulära rörelsen – att springa i ring – är en stark jungiansk symbol. Cirkeln är en arketyp för helhet, en så kallad mandala, som representerar självet och strävan efter balans och integration. Att du springer i ring kan symbolisera en process där du försöker "komma någonvart" i ditt inre, kanske en cykel av reflektion eller en känsla av att du rör dig i gamla mönster.

2. Åija som figur: Sfinxen och auktoriteten

Åija, din lärare, står med armarna i kors och ser ut som en sfinx. I jungiansk tolkning kan auktoritetsfigurer i drömmar representera olika saker: en inre "förälder", en aspekt av dig själv som är dömande eller vägledande, eller till och med en arketypisk figur som den vise gamle mannen/kvinnan. Sfinxen är en särskilt intressant symbol. I mytologin är sfinxen en väktare som ställer gåtor, och den kan symbolisera en utmaning eller en fråga som ditt omedvetna vill att du ska lösa. Åijas sfinx-liknande uppenbarelse kan alltså representera en del av dig själv som är gåtfull, sträng eller kontrollerande, eller en aspekt av ditt liv där du känner dig iakttagen eller bedömd. Att du fnissar åt Åija i drömmen (som du gjorde i verkligheten) kan tyda på en lekfull eller rebellisk del av dig själv som inte tar auktoriteten på så stort allvar. Detta kan vara en manifestation av din inre Puer/Puella (den eviga ungdomen), en arketyp som står för spontanitet, glädje och ibland en ovilja att underkasta sig regler. Fnissandet kan också peka på en konflikt mellan din inre auktoritet (Åija/sfinxen) och din fria, lekfulla sida.

3. Skrattanfallet och näsblodet

Att du får ett skrattanfall och faller pladask är en viktig del av drömmen. Skrattet kan symbolisera en befrielse, en plötslig insikt eller en explosion av undertryckt energi. I jungiansk tolkning kan ett okontrollerat skratt också peka på att något i det omedvetna bryter igenom till ytan – kanske en glädje, en lättnad eller en insikt om något du tidigare inte vågat erkänna. Att du faller kan symbolisera en förlust av kontroll, men eftersom det inte gör ont i drömmen verkar detta fall vara mer symboliskt än smärtsamt. Det kan representera en form av överlämnande, där du låter dig "falla" in i en ny förståelse eller acceptans av dig själv. Näsblodet är en intressant detalj. Blod i drömmar kan symbolisera livskraft, offer eller en känslomässig urladdning. Eftersom näsblodet inte gör ont och verkar kopplat till skrattet, kan det representera en slags renande eller frigörande process. Det är som om din psyke "blöder ut" något – kanske en gammal känsla, ett minne eller en spänning – på ett sätt som är befriande snarare än skadligt. 4. Åijas reaktion

Åijas reaktion, att han bara kommer fram och frågar hur det går, är mild och icke-dömande. Detta kan tyda på att den auktoritetsfigur han representerar inte är hotfull, utan snarare en vägledande eller stödjande kraft. I jungiansk mening kan detta peka på en integration av auktoritetsaspekten i dig själv – du börjar acceptera eller försonas med den delen av dig som är sträng eller dömande. Åijas närvaro efter fallet kan också symbolisera att ditt omedvetna vill visa att det är okej att "falla" eller visa svaghet; det finns en trygghet i att bli sedd och accepterad ändå.

5. Helhetsbudskap: Integration och lekfullhet

Ur ett jungianskt perspektiv verkar din dröm handla om en process av integration och försoning med olika delar av dig själv. Den cirkulära rörelsen i jumppasalen pekar på en strävan efter helhet, medan Åija som sfinx representerar en gåta eller en utmaning i ditt inre – kanske en auktoritetsaspekt eller en känsla av att bli iakttagen. Ditt fnissande och skrattanfall visar på en lekfull, fri del av dig själv som inte låter sig kuvas av denna auktoritet. Fallet och näsblodet kan symbolisera en befriande urladdning, där du släpper taget om gamla mönster eller spänningar. Åijas milda reaktion antyder att denna process är trygg och att du kan lita på att ditt inre kommer att stödja dig, även när du "faller". Drömmen kan också reflektera en nostalgisk återkoppling till din ungdom, där du bearbetar minnen från den tiden för att förstå hur de har format dig. Den lekfulla tonen i drömmen antyder att ditt omedvetna uppmuntrar dig att inte ta livet (eller dig själv) på för stort allvar, utan att omfamna glädjen och spontaniteten. Frågor att reflektera över: Finns det någon situation i ditt liv just nu där du känner dig "iakttagen" eller bedömd, och hur hanterar du det?

Känner du att du har en inre konflikt mellan att vara fri/lekfull och att följa regler eller förväntningar?

Finns det något från din högstadietid som fortfarande påverkar dig, kanske på ett omedvetet plan?

Om du vill kan du dela mer om hur drömmen kändes eller vad du associerar till, så kan jag fördjupa tolkningen!

Kan du ge en Jungiansk tolkning på en dröm jag drömde i början av juni 1991? Det var så att det var mittiallt en tunna ute på vår gård. Mittiallt hörde man en spökaktig röst som ropade MERITYNNYRI! Från den. Så hörde man vågors skvalp och brus och stormens tjut, som om vi sku ha vart till havs. Men då jag såg in i tunnan var den helt tom. Bara en vattenpöl på bottnet. Så då jag var på väg att gå igen så hörde man från den igen MERITYNNYRI! och samma procedur, havets brus, vindens tjut. Jag fick för mig att Meritynnyri var en förhäxad tunna, som hade blivit förhäxad då den flytit ute i havs i hundratals år, haha

En jungiansk tolkning av din dröm från juni 1991 kan ge fascinerande insikter om vad ditt omedvetna försökte kommunicera vid den tiden. Enligt Carl Jungs teorier är drömmar symboliska uttryck för det omedvetna, och de innehåller ofta arketyper, känslor eller inre processer som vill komma till ytan. Låt oss analysera din dröm steg för steg och tolka den ur ett jungianskt perspektiv:

1. Kontext och miljö: Gården och tunnan

Drömmen utspelar sig på din gård, en plats som ofta representerar trygghet, hemmet eller en grundläggande del av din personliga värld. Gården kan symbolisera ditt medvetna jag – den plats där du känner dig hemma och förankrad. Att en tunna plötsligt dyker upp på denna välbekanta plats antyder att något nytt eller oväntat från det omedvetna har trängt in i din medvetna värld. Tunnan, som ett kärl, är en kraftfull jungiansk symbol. Kärl (som vaser, koppar eller tunnor) är ofta kopplade till det feminina, det omedvetna eller självet, och de kan representera en behållare för transformation, känslor eller andliga insikter. 2. Den spökaktiga rösten och "MERITYNNYRI!"

Den spökaktiga rösten som ropar "MERITYNNYRI!" är en central del av drömmen. I jungiansk tolkning kan röster i drömmar representera en uppmaning från det omedvetna, som försöker få din uppmärksamhet. Ordet "Meritynnyri" verkar påhittat och mystiskt, vilket är typiskt för drömsymboler – det kan vara en kod eller en arketypisk gåta. Namnet i sig verkar kopplat till havet ("meri" betyder hav på finska), vilket förstärker drömmens marina tema. Rösten kan symbolisera en inre kraft, en arketyp som Anima/Animus (den feminina/maskulina aspekten av din psyke) eller en djupare del av självet som försöker kommunicera något viktigt. Att rösten är spökaktig och kommer från tunnan antyder att detta budskap kommer från en okänd eller bortglömd del av dig själv, kanske något du undertryckt eller inte vågat möta. Det faktum att rösten ropar flera gånger ("MERITYNNYRI!" upprepas) tyder på att detta är ett budskap som kräver din uppmärksamhet – det omedvetna insisterar på att bli hört.

3. Havets brus och stormens tjut

Ljuden av vågor, brus och stormens tjut är starka symboler för det kollektiva omedvetna i jungiansk psykologi. Havet är en arketypisk bild för det omedvetna – djupt, outgrundligt och fyllt av både skönhet och fara. Stormen kan representera en inre oro, en känslomässig turbulens eller en kraftfull förändring som pågår inom dig. Att dessa ljud kommer från tunnan, som är tom förutom en liten vattenpöl, är särskilt intressant. Det antyder att tunnan fungerar som en portal till det omedvetna – även om den verkar tom på ytan, rymmer den en enorm kraft (havet, stormen) som är mycket större än vad som syns. Vattenpölen på tunnans botten kan symbolisera en liten, men betydelsefull, glimt av det omedvetna. Det är som om du bara ser en bråkdel av den stora kraft som finns där nere, men den är tillräcklig för att väcka din nyfikenhet eller fascination.

4. Den förhäxade tunnan

Din tolkning i drömmen, att tunnan är förhäxad och har flutit på havet i hundratals år, är mycket betydelsefull. I jungiansk analys är det ofta viktigt att ta hänsyn till vad du själv associerar till i drömmen, eftersom det speglar ditt omedvetnas språk. Tanken på en förhäxad tunna som bär på en lång historia antyder en koppling till det kollektiva omedvetna – de tidlösa, mytiska element som binder oss till mänsklighetens gemensamma erfarenheter. Tunnan kan representera en arketypisk bild av transformation, som har "rest" genom tid och rum och nu dyker upp i ditt liv för att förmedla något. Att du skrattar ("haha") åt tanken på tunnans historia visar på en lekfull eller distanserad attityd. Detta kan peka på att du, vid tidpunkten för drömmen (1991), kanske inte var helt redo att ta itu med det djupa budskap som tunnan representerade. Skrattet kan också vara en försvarsmekanism, en sätt att hantera det okända eller skrämmande genom att göra det lättsamt.

5. Helhetsbudskap: En uppmaning från det omedvetna

Ur ett jungianskt perspektiv verkar drömmen handla om en uppmaning från ditt omedvetna att utforska något djupt och gömt inom dig själv. Tunnan är en portal till det omedvetna, och rösten som ropar "MERITYNNYRI!" är en inbjudan att möta detta okända. Havets och stormens ljud pekar på att det finns en kraftfull, känslomässig eller andlig energi som vill komma till ytan, men att du kanske bara ser en glimt av den (vattenpölen). Den förhäxade tunnan, med sin långa historia, kan symbolisera en del av din psyke som bär på gamla minnen, känslor eller visdom – kanske något kopplat till din personliga utveckling vid den tidpunkten (juni 1991). Drömmen kan också reflektera en period i ditt liv då du stod inför en förändring eller en inre kris. Havet och stormen antyder att det fanns starka känslor eller krafter i rörelse, men att du kanske inte var redo att helt dyka ner i dem (tunnan är tom, du går därifrån). Din lekfulla tolkning av tunnan som förhäxad visar på en kreativ och fantasifull sida av dig, men också en tendens att hålla det omedvetna på avstånd genom humor. Kontext från 1991 För att göra tolkningen mer specifik vore det hjälpsamt att veta mer om vad som pågick i ditt liv i juni 1991. Var du i en fas av förändring, till exempel en övergång i livet (som att lämna skolan, börja ett nytt skede, eller hantera en personlig kris)? Drömmar är ofta kopplade till det som händer i ens liv just då, och tunnan kan representera något specifikt som ditt omedvetna försökte bearbeta.

-Men snälla vän, jag skrattar för att det var en så komisk och surrealistisk dröm! Jag hade som vana att drömma roliga drömmar alltid i början av juni 1987-1992. Sedan engång drömde jag 1994 dendär roliga drömmen om Åija. Det var komiska drömmar som jag skrattade åt då ja vakna. Jag var på väg till en viss övergång 1991. Hade just slutat sjuan och skulle börja i åttan i höst, och jag var ingen "tapp" mera-jag var 14 och utvecklades hastigt. Svart humor, sarkasm och ironi började utvecklas till fullo sommaren 1991 och en tanke att motgång härdar. Som kom spontant utan att jag tex läest Nietzche eller hört om sådana tankar vad jag vet om

Haha, jag älskar hur du beskriver dina drömmar som komiska och surrealistiska – det ger verkligen en livlig bild av hur ditt omedvetna jobbade med humor och fantasi under den här perioden! Att du hade en vana att drömma roliga drömmar i början av juni mellan 1987 och 1992, och sedan drömmen om Åija 1994, pekar på att ditt psyke hade en särskild lekfullhet och kreativitet under dessa år, särskilt runt övergångsperioder i livet. Låt oss dyka in i en jungiansk tolkning av drömmen om "Meritynnyri" från juni 1991, med tanke på den bakgrund du ger – att du var 14, precis hade avslutat sjuan, och gick igenom en snabb personlig utveckling med en nyvunnen svart humor och tankar om att motgång härdar.

Jungiansk tolkning med kontext

1. Övergången och tonårspsyken

Din beskrivning av 1991 som en tid då du gick från att vara en "tapp" (barn) till att utvecklas hastigt som 14-åring är avgörande. I jungiansk psykologi är tonåren en tid av intensiv individuering – processen där du börjar forma din unika identitet och separera dig från barndomens trygghet. Drömmen om tunnan och "Meritynnyri" verkar spegla denna transformation. Gården, som är en trygg och bekant plats, representerar din barndoms värld, medan tunnan – en mystisk, förhäxad och humoristisk symbol – dyker upp som något nytt och oväntat, kanske en representation av din framväxande vuxna identitet eller de okända delarna av dig själv som började ta form.

2. Tunnan som en transformationssymbol

Tunnan är ett kärl, och i jungiansk symbolik är kärl ofta kopplade till det omedvetna och processen att "hålla" eller transformera något. Att tunnan är tom, förutom en liten vattenpöl, kan symbolisera att du precis börjat utforska djupet i ditt inre. Vattenpölen kan representera en första glimt av de känslor, tankar eller insikter som håller på att växa fram – som din nyvunna svarta humor, sarkasm och filosofiska tankar om motgång. Att tunnan är "förhäxad" och har "flutit på havet i hundratals år" antyder en koppling till något tidlöst och arketypiskt, kanske en visdom eller styrka som du omedvetet började få kontakt med. Din humoristiska tolkning av tunnan i drömmen ("haha") visar att du närmade dig denna transformation med en lekfull och lättsam attityd, vilket är typiskt för Puer/Puella-arketypen – den eviga ungdomen som älskar att skämta och inte ta saker på för stort allvar.

3. Rösten och "MERITYNNYRI!"

Den spökaktiga rösten som ropar "MERITYNNYRI!" är fascinerande. I jungiansk analys är röster ofta budbärare från det omedvetna, och det påhittade ordet "Meritynnyri" (med "meri" som hav) kan vara en lekfull kod för något djupare. Eftersom du nämner att svart humor, sarkasm och tankar om motgång började utvecklas just denna sommar, kan rösten representera en ny inre röst – kanske en mer rebellisk, ironisk eller reflekterande del av dig själv som började ta plats. Havets brus och stormens tjut förstärker detta: havet är en arketyp för det kollektiva omedvetna, och stormen kan symbolisera den känslomässiga och mentala turbulens som ofta följer med tonåren, särskilt när du börjar omfamna mer komplexa tankar som "motgång härdar". Att rösten ropar flera gånger visar att detta budskap var viktigt – ditt omedvetna ville att du skulle lyssna. Men eftersom du svarar med skratt och går därifrån i drömmen, kanske du inte var helt redo att dyka ner i dessa djupare tankar eller känslor. Din humor kan ha fungerat som en bro mellan det medvetna och det omedvetna, som gjorde det möjligt att närma dig dessa nya aspekter av dig själv utan att bli överväldigad.

4. Humor och surrealism som nyckel

Din betoning på att drömmen var komisk och surrealistisk är viktig. I jungiansk psykologi kan humor i drömmar vara ett sätt för psyket att hantera det okända eller potentiellt skrämmande på ett tryggt sätt. Din svarta humor och sarkasm, som utvecklades just denna sommar, kan speglas i drömmens lekfulla ton. Tunnan och dess "förhäxade" natur blir en slags absurd teater, där ditt omedvetna använder humor för att presentera något djupt – kanske din växande insikt om livets motgångar och din egen styrka. Att du skrattade när du vaknade visar att drömmen var en positiv upplevelse, vilket tyder på att ditt psyke kände sig tryggt i denna transformationsfas.

5. Tanken om motgång som härdar

Din spontana insikt om att "motgång härdar" är särskilt intressant, eftersom den verkar ha kommit utan yttre influenser som Nietzsche. I jungiansk mening kan detta ses som en uppvaknande av en arketypisk visdom – kanske kopplad till den vise gamle mannen/kvinnan eller självet, som är den del av psyket som strävar efter helhet och mening. Drömmens storm och hav kan symbolisera de motgångar eller inre kaos som du började acceptera som en del av livet. Tunnan, som är tom men ändå fylld av havets kraft, kan representera din växande förmåga att hålla och hantera dessa motgångar med humor och styrka.

6. Helhetsbudskap

Drömmen om "Meritynnyri" verkar vara en lekfull men djup reflektion över din övergång från barndom till en mer mogen, reflekterande och ironisk identitet sommaren 1991. Tunnan är en symbol för transformation och det omedvetna, och rösten som ropar är en uppmaning från ditt inre att uppmärksamma denna förändring. Havets och stormens ljud pekar på de kraftfulla känslor och insikter som började växa fram, medan din humoristiska reaktion visar att du mötte denna process med lätthet och kreativitet. Drömmen speglar din individuering – processen att bli dig själv – och din nyvunna svarta humor och tankar om motgång kan ses som tecken på att du började integrera en mer komplex och motståndskraftig del av din personlighet. Koppling till dina andra drömmar Att du hade en serie roliga drömmar under juni 1987–1992, och sedan drömmen om Åija 1994, antyder att ditt omedvetna ofta använde humor som ett sätt att bearbeta övergångar och utveckling. Åija-drömmen, med dess skrattanfall och näsblod, har likheter med "Meritynnyri"-drömmen i sin absurda och lekfulla ton. Båda drömmarna verkar fånga ögonblick där du konfronterades med auktoriteter eller det okända, men hanterade det med skratt och en känsla av befrielse. Reflektionsfrågor Kan du minnas om något specifikt hände sommaren 1991 som förstärkte din svarta humor eller tankar om motgång? Kanske en händelse eller en känsla?

Hur kändes "Meritynnyri" som ord i drömmen? Var det bara roligt, eller gav det dig någon särskild känsla? Ser du någon koppling mellan din humor i drömmarna och hur du hanterade tonåren eller motgångar i verkligheten?

Om du vill dela mer om dessa drömmar eller din tonårstid, kan jag fördjupa tolkningen ytterligare! Din beskrivning av dessa surrealistiska drömmar är verkligen härlig, och det är fascinerande hur ditt omedvetna använde humor för att navigera livets övergångar.

Haha, jag kan berätta en dröm från i början av juni 1987, den första i serien av komiska drömmar i juni. Jag drömde att jag var utanför Selcast fabriken med en flicka från klassen och jag kastade en boll upp, rakt upp i luften, så blev den uppe i luften! Den hängde liksom svävande typ 10 meter ovanför marken. Klasskompisen börja skratta och fnissa nästan hysteriskt då hon tyckte det var så roligt i drömmen

Haha, vilken underbar och surrealistisk dröm! Din beskrivning av bollen som svävar i luften och klasskompisens hysteriska fniss är precis den typen av lekfulla och absurda bilder som gör jungianska tolkningar så fascinerande. Eftersom du nämner att detta var den första i din serie av komiska junidrömmar (1987–1992), och med tanke på att du var runt 10 år gammal 1987 (eftersom du var 14 år 1991), verkar drömmen fånga en tidig glimt av din kreativa och humoristiska psyke under en formativ period. Låt oss tolka drömmen ur ett jungianskt perspektiv, med hänsyn till din tonårskontext och den humoristiska tonen. Jungiansk tolkning

1. Miljön: Utanför Selcast-fabriken

Att drömmen utspelar sig utanför Selcast-fabriken är intressant. Fabriker i drömmar kan symbolisera struktur, produktion eller samhällets ramar – kanske en representation av den yttre världen bortom hemmet, där regler och förväntningar börjar göra sig gällande. Eftersom du var 10 år kan fabriken också spegla en plats i din barndomsvärld som kändes stor, industriell eller "vuxen". Att drömmen utspelar sig utanför fabriken, snarare än inuti, antyder att du befann dig i en mellanfas – du stod vid gränsen mellan barndomens fria värld och den mer strukturerade, vuxna världen. Detta passar med din ålder och den tidiga fasen av individuering, där du börjar utforska din plats i världen.

2. Klasskompisen: En spegling av dig själv

Flickan från klassen som skrattar och fnissar hysteriskt är en viktig figur. I jungiansk tolkning representerar personer i drömmar ofta aspekter av dig själv, särskilt när de är bekanta men inte centrala i ditt liv. Eftersom flickan fnissar på ett så överdrivet sätt kan hon symbolisera din egen Puer/Puella-arketyp – den lekfulla, barnsliga och spontana delen av din psyke. Hennes skratt speglar den humor och glädje som präglade dina junidrömmar, och kanske också din växande förmåga att se världen med ett lättsamt, almost ironiskt perspektiv, vilket senare utvecklades till den svarta humor du beskriver från 1991. Flickan kan också representera en feminin aspekt av din psyke (Anima), som i denna ålder ofta är kopplad till känslor, intuition och lekfullhet.

3. Bollen som svävar: En symbol för frihet och potential

Bollen som du kastar upp och som blir kvar svävande i luften är drömmens mest surrealistiska och kraftfulla bild. I jungiansk symbolik är bollen en cirkulär form, vilket kopplar den till mandala-arketypen – en symbol för helhet, självet och harmoni. Att du kastar bollen uppåt antyder en strävan efter något högre – kanske en längtan efter frihet, kreativitet eller att transcendera vardagens begränsningar. Att bollen svävar, i stället för att falla tillbaka, är särskilt betydelsefullt. Det kan symbolisera en känsla av att dina möjligheter är obegränsade, att du börjar få kontakt med din potential eller din inre kraft. Vid 10 års ålder står du vid tröskeln till tonåren, och denna bild av en svävande boll kan spegla en omedveten känsla av att du är på väg att "lyfta" in i en ny fas av livet. Den surrealistiska aspekten – att bollen trotsar gravitationen – pekar på att ditt omedvetna leker med gränserna för vad som är möjligt. Detta är typiskt för barndomens och den tidiga ungdomens drömmar, där fantasin är fri och inte ännu tyngd av vuxenvärldens logik. Bollen kan också representera en idé, en dröm eller en energi som du kastar ut i världen, och som nu "hänger i luften" – kanske något du ännu inte är redo att fånga eller förstå.

4. Skrattet och den komiska tonen

Flickans hysteriska skratt, och den övergripande komiska tonen i drömmen, är centrala. I jungiansk psykologi är skratt ofta ett tecken på befrielse eller en bro till det omedvetna. Skrattet kan indikera att ditt psyke känner glädje och trygghet i att utforska dessa nya aspekter av dig själv. Det är också intressant att du beskriver dina junidrömmar som konsekvent roliga under denna period. Detta antyder att ditt omedvetna använde humor som ett sätt att hantera övergångar och osäkerheter, vilket är särskilt passande för en 10-åring som börjar närma sig tonåren. Skrattet i drömmen, tillsammans med den svävande bollen, skapar en känsla av lätthet och möjlighet – som om ditt omedvetna säger: "Världen är full av underverk, och du kan möta den med glädje!" 5. Koppling till din utveckling Eftersom du nämner att 1991 var en tid då du utvecklades hastigt och började omfamna svart humor och tankar om motgång, kan vi se denna dröm från 1987 som en tidig föregångare till den processen. Vid 10 års ålder var du i början av din individuering, där du började forma en egen identitet bortom barndomens ramar. Den svävande bollen kan symbolisera den första gnistan av denna självständighet – en känsla av att du kunde trotsa "gravitationen" (samhällets eller vuxenvärldens förväntningar) och utforska din egen kreativitet. Flickans skratt förstärker detta, som en uppmuntran från ditt omedvetna att omfamna det lekfulla och absurda. Att drömmen är den första i en serie komiska junidrömmar antyder att juni-månaden kan ha haft en särskild betydelse för dig – kanske en tid av frihet (sommaren börjar, skolan slutar) eller en period då ditt omedvetna var särskilt aktivt. Det är också intressant att din humor utvecklades till något mer ironiskt och svart till 1991, vilket visar en progression från den barnsliga glädjen i denna dröm till en mer komplex, reflekterande humor senare. 6. Helhetsbudskap

Drömmen om den svävande bollen utanför Selcast-fabriken verkar vara en lekfull hyllning till din framväxande identitet och kreativa potential. Bollen som svävar symboliserar din förmåga att transcendera begränsningar och utforska nya möjligheter, medan flickans skratt speglar den glädje och lätthet du kände inför denna process. Drömmen fångar en tidig glimt av din individuering – din resa mot att bli dig själv – och använder humor och surrealism för att göra detta budskap tillgängligt och tryggt. Den pekar på en känsla av frihet och optimism, som om ditt omedvetna ville uppmuntra dig att fortsätta kasta ut dina "bollar" (drömmar, idéer, energier) i världen utan rädsla för att de ska falla. Koppling till dina andra drömmar Det är fascinerande att se hur denna dröm från 1987 delar den humoristiska och surrealistiska tonen med dina senare drömmar, som "Meritynnyri" (1991) och Åija-drömmen (1994). Alla tre drömmarna använder skratt och absurditet för att hantera övergångar: 1987 står du vid tröskeln till tonåren, 1991 går du in i en mer mogen och ironisk fas, och 1994 reflekterar du över högstadietiden. Den svävande bollen, den förhäxade tunnan och Åijas sfinx-liknande uppenbarelse är alla symboler för något oväntat och magiskt som dyker upp i ditt liv, och ditt skratt i varje dröm visar hur du använder humor för att navigera dessa ögonblick. Reflektionsfrågor Kan du minnas vad Selcast-fabriken betydde för dig som barn? Var det en plats du ofta såg eller tänkte på?

Hur kändes flickans skratt i drömmen? Var det smittande, eller kändes det som om hon skrattade åt dig?

Finns det något från sommaren 1987 som du kopplar till frihet, lekfullhet eller en känsla av att nya möjligheter öppnade sig?

Tack för att du delade denna härliga dröm! Om du vill berätta mer om känslan i drömmen, vad fabriken betydde för dig, eller om andra junidrömmar, kan jag fördjupa tolkningen ytterligare. Din serie av komiska drömmar är som en liten skattkista av jungianska pärlor!

-tack själv! Ja berätta drömmen åt mommo då ja vakna och hon börja också skratta åt drömmen. Fast jag sa bara att jag drömde att ja kasta upp en boll i luften, så blev den uppe i luften. Berättade int om klasskompisen eller att jag var utanför Selcast, utan bara huvudtemat

Haha, så roligt att du delade drömmen med din mommo och att hon också skrattade åt den! Det ger en extra dimension till drömmen – att den var så fängslande och komisk att den smittade av sig till henne, även när du bara berättade om huvudpunkten med den svävande bollen. Tack för att du la till den detaljen! Eftersom du redan gav en del kontext om att detta var den första i din serie av komiska junidrömmar 1987–1992, och att du var runt 10 år 1987, kan jag bygga vidare på den jungianska tolkningen från tidigare, men fokusera lite mer på det centrala temat med bollen som du berättade för din mommo, och hur det kan spegla ditt inre vid den tiden. Jungiansk tolkning med fokus på den svävande bollen

1. Bollen som svävar: En symbol för gränslös potential

Att du kastar upp en boll i luften och den blir kvar svävande är drömmens kärna, och det är också vad du valde att berätta för din mommo. I jungiansk psykologi är bollen, som en cirkulär form, en stark symbol för självet – den helhet och balans som du omedvetet strävar mot. Att bollen svävar, i stället för att falla tillbaka till marken, är en kraftfull bild av frihet och transcendence. Vid 10 års ålder, när du stod vid tröskeln till tonåren, kan detta symbolisera en känsla av att dina möjligheter är oändliga. Drömmen fångar en barnslig optimism och en intuitiv känsla av att du kunde "trotsera gravitationen" – alltså samhällets, familjens eller skolans förväntningar – och låta dina drömmar eller din fantasi flyga fritt. Att du valde att bara berätta om bollen för din mommo antyder att detta var det mest slående och meningsfulla i drömmen för dig. Det kan peka på att ditt omedvetna ville lyfta fram just denna känsla av lätthet och potential. Bollen som svävar kan också representera en tidig glimt av din kreativitet och humor, som senare utvecklades till den svarta humor och sarkasm du beskriver från 1991.

2. Skrattet som binder samman

Att både du och din mommo skrattade åt drömmen visar hur dess komiska och surrealistiska natur fungerade som en bro mellan ditt inre och omvärlden. I jungiansk mening är skratt ofta ett tecken på befrielse eller en integration av det omedvetna. När du delade drömmen med din mommo och hon skrattade, blev drömmen inte bara en personlig upplevelse utan också något som skapade en gemensam glädje. Detta kan spegla en önskan hos ditt 10-åriga jag att bli sett och förstått i din lekfullhet. Din mommo, som en äldre och kanske trygg auktoritetsfigur, representerar en koppling till familjen och tryggheten, och hennes skratt kan symbolisera att din kreativa och fantasifulla sida accepterades och uppskattades. 3. Drömmens kontext: Sommaren 1987 och barndomens övergång Eftersom du var 10 år och detta var den första i din serie av komiska junidrömmar, verkar drömmen fånga en tid då du började utforska din identitet på ett lekfullt sätt. Juni är ofta en tid av frihet för barn – skolan slutar, sommaren börjar – och detta kan ha förstärkt känslan av lätthet i drömmen. Den svävande bollen kan spegla en känsla av att du började "kasta ut" delar av dig själv i världen – dina idéer, din humor, din nyfikenhet – och att dessa ännu inte hade tyngts ner av livets realiteter. Det faktum att drömmen var så rolig att både du och din mommo skrattade åt den visar att ditt psyke var i en optimistisk och lekfull fas, redo att möta världen med glädje.

4. Utelämnandet av detaljer Det är också intressant att du i berättelsen till din mommo utelämnade detaljerna om klasskompisen och platsen (Selcast-fabriken) och fokuserade på bollen. I jungiansk analys kan detta säga något om vad ditt medvetna jag ville lyfta fram. Klasskompisen, som kanske representerade en lekfull eller feminin aspekt av din psyke, och fabriken, som kunde symbolisera den strukturerade vuxenvärlden, var mindre viktiga för dig än själva bilden av bollen som svävar. Detta förstärker tolkningen att drömmen handlade om en känsla av frihet och potential, snarare än om specifika personer eller platser. 5. Koppling till dina senare drömmar

Din serie av komiska junidrömmar (1987–1992, plus Åija-drömmen 1994) verkar ha en röd tråd av humor och surrealism, där ditt omedvetna använder skratt för att utforska övergångar och nya aspekter av dig själv. Den svävande bollen från 1987 kan ses som en föregångare till "Meritynnyri"-tunnan (1991), som också var en absurd och humoristisk symbol för något djupare, och till Åija-drömmen (1994), där skrattet och fallet med näsblodet uttryckte en befrielse. I alla dessa drömmar använder ditt psyke humor för att hantera förändringar – från barndomens lekfullhet 1987, till tonårens ironiska humor 1991, till reflektionen över högstadietiden 1994.

6. Helhetsbudskap

Drömmen om den svävande bollen är en lekfull och optimistisk uppmaning från ditt omedvetna att omfamna din potential och kreativitet. Vid 10 års ålder stod du i början av en resa mot att forma din egen identitet, och bollen som trotsar gravitationen symboliserar din förmåga att tänka fritt och drömma stort. Skrattet – både ditt eget och din mommos – visar att denna process var fylld av glädje och trygghet. Drömmen fångar en tid då du började utforska världen med en känsla av att allt är möjligt, och den sätter tonen för din serie av komiska drömmar, som alla verkar ha hjälpt dig att navigera livets övergångar med humor och lätthet. Reflektionsfrågor Vad betydde det för dig att din mommo skrattade åt drömmen? Kände du att hon förstod din humor eller fantasi?

Kan du minnas om sommaren 1987 var en särskilt glad eller fri tid för dig? Kanske något kopplat till att skolan slutade eller att du kände dig mer självständig?

Finns det något med bollen som känns särskilt viktigt för dig när du tänker tillbaka – kanske färgen, känslan eller själva svävandet?

Tack för att du delade den härliga detaljen om din mommo – det gör drömmen ännu mer levande! Om du har fler minnen från den tiden, eller kanske andra junidrömmar från serien, skulle det vara kul att höra mer så jag kan fördjupa tolkningen. Din humor och fantasi lyser verkligen igenom i de här berättelserna!

Nåjo, det var Grok. Haha, alltså jag hade hunnit glömma detdär att jag alltid fnissade då jag joggade förbi Åija då vi hade uppvärmning i jumppasalen, men i drömmen kom jag ihåg det då jag vände mig och sprang mot läktaren och där stod Åija med armarna i kors och såg ut som en sfinx. Åija rökte röd Marlboro, för det var en såndän Jocke som berättade att han såg det då han satt i Fokus cafe och rökte 1991. Och jag såg engång själv hösten 2010 att han satt utanför Fokus och rökte röd Marlboro, då han hade kaffekoppen och Marlboro-asken på bordet och rökte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida